PACJENT Z BÓLEM W APTECE

Artykuł mgr farm. Weroniki Guzendy, opublikowany w numerze 29. „Farmacji Wielkopolskiej”

Leczenie bólu zaczyna się w aptece: zasadnicza rola farmaceutów w opiece nad pacjentem
Czy zastanawialiśmy się kiedyś, z jakimi dolegliwościami najczęściej zgłaszają się pacjenci do aptek ogólnodostępnych? Przeziębienie, alergia, drobne skaleczenia i rany, problemy skórne i … ból. Ból jest powszechnym problemem pacjentów szukających pomocy medycznej i jest to jedna z najczęściej zgłaszanych dolegliwości. Szacuje się, że 30-50% pacjentów przychodzi do apteki właśnie z tego powodu. Co więcej, 65% osób na świecie uskarża się na ból fizyczny co najmniej raz w tygodniu. Może on dotyczyć różnych obszarów ciała, mieć odmienne przyczyny i nasilenie. Bez wątpienia rolą farmaceuty jest nie tylko sprzedaż odpowiedniego leku, ale również przeprowadzenie wywiadu, doradzenie pacjentowi i – w razie potrzeby – skierowanie do lekarza. Odpowiednio dobrane leczenie pozwala pacjentom na uzyskanie skutecznej i wystarczającej pomocy. Często jednak pomija się różnorodne aspekty związane z bólem. Aby uniknąć przedłużającego się, nieskutecznego i zbędnego procesu terapii, kluczowe jest przeprowadzenie szczegółowego wywiadu z pacjentem na samym początku, co umożliwia lepsze zrozumienie potencjalnych przyczyn bólu. W tym artykule postaram się przedstawić, jak farmaceuta może skutecznie pomóc pacjentowi z bólem w aptece i udzielić mu profesjonalnej porady.

 

Artykuł mgr farm. Weroniki Guzendy dostępny jest na stronie internetowej:  https://www.farmacjawielkopolska.pl/farmacja/23.html