PRAWO FARMACEUTYCZNE

radca prawny ŁUKASZ ŚWIDERSKI

Jak sprzedać lub kupić aptekę

Zagadnienia związane ze sprzedażą lub zakupem apteki ogólnodostępnej są jednymi z najczęstszych tematów, z jakimi zawracają się do mnie farmaceuci w ramach moich dyżurów w Wielkopolskiej Okręgowej Izbie Aptekarskiej. Z tego powodu chciałbym przybliżyć tę niewątpliwie interesującą, niemniej jednak trudną tematykę.

Skoncentruję się na trzech problemach, omawiając:

  • sprzedaż apteki jako przedsiębiorstwa jako warunek przeniesienia zezwolenia na prowadzenie apteki;
  • sprzedaż apteki (zagadnienia istotne dla sprzedającego);
  • zakup apteki (zagadnienia istotne dla kupującego).

Najpierw omówię ogólne zagadnienia związane zarówno ze sprzedażą apteki, jak i sposobem umożliwiającym przeniesienie zezwolenia na jej prowadzenie. Następnie chciałbym skupić się na zagadnieniach istotnych dla sprzedającego i kupującego. Pomimo że sprzedaż apteki jest transakcją, w której zawsze mamy dwie strony (sprzedający i kupujący), to transakcja ta dla każdej ze stron ma inny charakter i każda ze stron realizuje inne założenia biznesowe, które wymagają odmiennych zabezpieczeń i odmiennego podejścia. Stąd „rozbicie” zagadnienia sprzedaży apteki na dwie części: pierwsza, dotycząca sprzedaży apteki, będzie koncentrować się na aspektach istotnych z punktu widzenia sprzedającego., natomiast druga będzie dotyczyła zakupu apteki i skupi się na aspektach istotnych dla kupującego.

Sprzedaż apteki – przeniesienie zezwolenia na prowadzenie apteki

Oczywistym jest, że jednym z podstawowych elementów sprzedaży apteki jest zapewnienie „przeniesienia” zezwolenia na prowadzenie apteki na kupującego. To właśnie możliwość dalszego prowadzenia apteki w danej lokalizacji jest oczekiwanym przez kupującego skutkiem zakupu apteki i jako taka leży w interesie sprzedającego.

Na podstawie art. 104a ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (Dz.U. 2024.686 t.j.) (dalej: PF) właściwy wojewódzki inspektor farmaceutyczny (dalej: WIF) przenosi zezwolenie na prowadzenie apteki ogólnodostępnej na rzecz podmiotu, który nabył całą aptekę ogólnodostępną, w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (dalej: KC), od podmiotu, na rzecz którego zostało wydane zezwolenie, jeżeli:

1)      nabywca apteki spełnia wymagania, o których mowa w art. 99 ust. 3, 3a, 4-4b i art. 101 pkt 2-5 PF (wymagania przewidziane dla podmiotu, na który ma być wydane zezwolenie na prowadzenie apteki, z wyłączeniem jednak wymagań odległościowych) oraz przyjmuje w pisemnym oświadczeniu wszystkie warunki zawarte w zezwoleniu;

2)      adres prowadzenia apteki nie ulega zmianie.

Z powyższego przepisu wynika, że jest możliwe przeniesienie zezwolenia na prowadzenie apteki (przeniesienie rozumiane jako „wejście nabywcy w miejsce sprzedającego”) w sytuacji, w której:

1)      apteka będzie sprzedana jako przedsiębiorstwo/wydzielona część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 KC;

2)      nabywca będzie spełniał wymagania wskazane w art. 99 ust. 3, 3a, 4-4b i art. 101 pkt 2-5 PF;

3)      adres prowadzenia apteki nie ulegnie zmianie;

4)      nabywca przejmie w pisemnym oświadczeniu wszystkie warunki zawarte w zezwoleniu.

Zwracam uwagę, że ww. warunki nie nakładają żadnych ograniczeń w zakresie podmiotu, który sprzedaje aptekę. Oznacza to, że może być sprzedana apteka (w zakresie zapewniającym możliwość przeniesienia zezwolenia) prowadzana przez dowolny podmiot (sprzedawca), do którego nie stosuje się jakichkolwiek ograniczeń wynikających z AdA i AdA 2.

Konieczność spełnienia przez kupującego ww. warunków powoduje, że sam proces przeniesienia zezwolenia na prowadzenie apteki (postępowanie administracyjne prowadzone przez WIF) jest procesem obarczonym ryzykiem wydania przez WIF decyzji odmownej. W sytuacji, w której kupujący spełnia ww. warunki, WIF co do zasady przenosi zezwolenie, jednak nie można nigdy ze stuprocentową pewnością założyć, że WIF wyda taką decyzję. Z powyższego wynika konieczność kształtowania transakcji sprzedaży apteki w taki sposób, aby ryzyko to uwzględnić i zabezpieczyć każdą ze stron na wypadek odmowy przeniesienia zezwolenia na prowadzenie apteki.

Cały artykuł radcy prawnego Łukasza Świderskiego dostępny jest w najnowszym wydaniu „Farmacji Wielkopolskiej” (nr 27-28/2024). CZYTAJ:

https://farmacjawielkopolska.pl/uploads//farmacja/22/PDF.pdf#page=54